آموزش بازاریابی قسمت ۱

ممکن است که فرد هیچ گونه درس بازاریابی طی نکرده باشد ولی ذهنیت بازاریابی داشته باشد. رضایت مشتری، خلا بین ادراک مشتری و انتظارات مشتری است. مثل داستان لیلی و خلیفه، که خلیفه جواب داد: خاموش چون تو مجنون نیستی، نشان دهنده ی ادراک مجنون نسبت به لیلی است. وظیفه ی بازاریابی، این است که جدایی و ناهماهنگی ها را رفع کند و برای هر کدام از آن ها یک برنامه ای دارد.مثلا برای جدایی فضایی، زنجیره ی تأمین دارد. مثلا قبل از تحریم، برای ثبت نام یک آزمون خارجی، می بایست از دوستان خارج از کشور،کارت اعتباری قرض می شد. مثلا ممکن است که شما ۱۰۰۰۰ دلار یک روتختی ورساچی بخری و شب از لحاف دشک معمولی استفاده کنی. هر چه نیاز دارد را خودش تولید می کند از خوراک، دام و همه چیزهای مورد نیاز خودشان. کاخ سزار (ceasor’s palace) هر ده دقیقه روز و شبش را تغییر می دهد. آدم ها، این هزینه ها را در ذهن در نظر می گیرند. چرا این آدم این را می خرد و دیگری نمی خرد؟ متأسفانه در مدرسه های کسب و کار ایرانی، درس بازاریابی خدمات اصلا ارائه نمی شود.

این انتظارات از تجربه های قبلی (past experiences)، تبلیغات دهان به دهان(WOM) و (EWOM)، قول هایی(promis) که خود هتل به صورت ضمنی و صریح داده است(صریحا از طریق تبلیغات و ضمنی از طریق قیمت) به وجود می آید. 3. انحصار: (force) مثل خودرو که خیلی از خودروها، تعرفه دارد و باید برای یک خودرو پول بیش تر از ارزش آن پرداخت کرد. وقتی یک چیز برای مشتری با ارزش است که فرد احساس کند که منافع آن چیز از هزینههایش بیش تر است. شرکت بریتیش ایرویز، بعد از دیتاماینینگ خود فهمید، که اکثر مشتریانش که مکرر پرواز می کنند،بیزینسمن ها می باشند. کار بازاریابی، مدیریت تقاضا است تا مطمئن شود که چه زمانی، چه چیزی تقاضا می شود. مردم عادی این سه تا را یکی می دانند. این نگاه به مشتری، نگاه بلند مدت ندارد. مگامال، یک حرکت به سمت راه حل بوده است که افراد به طور همزمان خدمات بسیار زیادی را دریافت کنند. یعنی تعدادی از مشتری وجود دارد که سود شما از آن ها است. انتظارات قبل از مصرف. این موضوع به دوران قبل از انقلاب صنعتی بر مجله خبری marketing-schools می گردد.

در بازاریابی، درصد بالایی از آن هنر و شهود است و کم تر علم است. بازاریابی رابطه ای یعنی این که یادگرفته شود که کسب و کار یک انتخاب است و نمی توان همه را راضی نگه داشت. در بخش رفتار مصرف، دو نوع رفتار مصرف کننده نهایی و یا خود رفتار کسب و کار بررسی می شود. 2. قابلیت فساد و یا توانایی انبار کردن. خدمت را یک لحظه هم نمی توان انبار کرد. دیگر کسی پورشه نمی فروشد، بلکه تجربه رانندگی با پورشه را ارائه می دهد. اوباما با اشاره به ماتین لوتر کینگ، کار مارکتینگ را انجام داد. بازاریابی یک فلسفه کسب و کار است که در آن تنها راه ایجاد درآمد، ارائه یک ارزش است. بازاریابی رابطه ای (Relationship Marketing) : بازاریابی رابطه ای مفهومی است که در کانتکست B2B بسیار پررنگ است. مثلا خیلی از کسایی که در حوزه ی روانشناسی تخصص دارند، به مطالعه رفتار مصرف کننده می پردازند. دو نوع ناهماهنگی وجود دارد: ناهماهنگی از نظر مقداری و تنوع رخ می دهد. باید مطمئن بود که یک درخواست بادوام برای آنچه که ارائه می شود، وجود دارد. 3. در خدمات، همزمانی وجود دارد. دو کتاب اصول بازارایابی برای مدیران اجرایی و بازاریابی خدمات، تألیف اخلاصی، انتشارات علمی مباحث کلی درس را شامل می شود.

در حوزه رفتار مصرف کننده، کتاب سالمون مطرح است. در هر کجای دنیا وقتی دو گروه در برابر هم قرار بگیرند و نیازها و خواسته هایشان را با هم تبادل کنند، عمل بازاریابی رخ داده است. هر چه قدر راجع به segmentation مطالعه کنید، ضرر نکردهاید. جدایی اطلاعات، جدایی دیگری است که بسیار مهلک است و زمانی رخ می دهد که بازاریاب نمیداند چه کار کند؟ این که منافع و هزینه ها، چه چیزی می باشند مهم است. تعریف کیفیت در بازاریابی و تولید متفاوت است. در این جا اگر، به مشتری چیزهایی گفته شود که برای مشتری بی ربط باشد، جدایی ارزش رخ داده است. یک سری جدایی ها، مانند ترخیص جنس در بندر امام و درخواست مشتری در هفت تیر، جدایی فضایی است. جوهره تمام استراتژی های رشد در بازاریابی، مفهومی به عنوان leverage می باشد. معمولا بازاریابی یا به عنوان سخن رانی های انگیزشی ارائه می شود یا عده ای به شدت درگیر تئوری ها می شوند.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد مجله خبری marketing-schools لطفا از صفحه ما بخواهید.