بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی دیجیتال

البته بازاریابی اینترنتی به معنای عدم کارایی مفاهیم سنتی بازاریابی در محیط اینترنت نیست بلکه به معنای تغییر تکنیک های بازاریابی است. رساندن پیام مناسب، از طریق رسانه مناسب، به مخاطب مناسب بهمنظور خلق ارزش است. فردگرایی در اینجا به معنای توانایی و تمایل بازاریاب در ارائه کالاها و خدمات سفارشی است. همچنین نکته بسیار حائز اهمیتی که در این روند از ابتدا تا انتها مشاهده می کنیم، یکپارچگی و به روز بودن اطلاعات خرید، خریدار و محصول در طول کانال های مختلف است. توانایی در ایجاد اتصال و ارتباط هم زمان ما بین هزاران نفر که در سراسر جهان پراکنده اند نکته حائز اهمیتی است که باید در انتقال فعالیت های بازاریابی به اینترنت مورد توجه قرار گیرد. صداقت عامل اصلی به وجود آمدن حس اعتماد مشتری نسبت به شرکت است. آخرین قدم در این زمینه تکامل تجارت آنلاین و به کارگیری اینترنت جهت سرعت بخشیدن به فروش کالا و خدمات است که از آن به عنوان اقتصاد آنلاین یا اقتصاد دیجیتال نام برده می شود. می توانند با نصب افزونه های معتبر، وب سایت وردپرسی خود را به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مرتبط کنند، به طوری که پیام های منتشر شده در وب سایت به صورت خودکار در سایر رسانه ها نیز باز نشر شود، و برعکس.

اگر کسب و کاری در فضای اینترنت حضور نداشته باشد و از بازاریابی اینترنتی استفاده نکند دیر یا زود بازار و مشتریان خود را از دست خواهد داد. در آن زمان وب سایت ها اطلاعات خود را به روشی بسیار ساده و تنها با استفاده از فایل های متنی ارائه می دادند. همچنین مشتریان می توانند در هر زمان از شبانه روز سؤالات خود را انواع روش های ارتباطی از کسب و کار جویا شوند و یا از آن درخواست پشتیبانی داشته باشند. با ظهور و همه گیر شدن بحث بازاریابی اینترنتی، بعضی از محققان سعی کرده اند تا مدل های جایگزینی برای آمیخته بازاریابی سنتی ارائه کنند که با خصوصیات عصر اینترنت سازگار باشد و فرایند تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی مبتنی بر اینترنت را تسهیل کند. آغاز بازاریابی اینترنتی به اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می گردد. مشتریان از این اطلاعات برای یافتن محصولات مورد نظر خود استفاده می کنند در همان حالی که بازاریابان از اطلاعات موجود برای یافتن مشتری استفاده می نمایند. بازاریابان باید جوی را به وجود آورند که مشتری را درگیر ارتباط پیوسته با شرکت کرده و او را ترغیب به بازدیدهای مجدد و مکرر از سایت خود کند. برای همین کسب و کارها به دنبال آن هستند که از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی اینترنتی حرکت کنند.

یکی از این موارد، مدل « هفت آی » است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط آقای مایکل اسپالتر (Michale Spalter) مطرح شد. محصولات آن در وب سایت، حاوی اطلاعات دیجیتال مناسب همچون: عکس، قیمت، مشخصات ظاهری و در صورت لزوم اطلاعات فنی است. یکپارچگی اطلاعات بین فروشگاه فیزیکی و مجازی به صورت کامل وجود دارد و اطلاعات وب سایت نیز کاملاً به روز است. ما انسان ها ابتدا در غار زندگی می کردیم، بعد از آن به روستاها رفتیم، بعد شهرها را ساختیم و به زندگی در شهر روی آوردیم، حالا هم میخواهیم به زندگی در اینترنت مهاجرت کنیم! مشتریان با بازدیدها و خریدهای خود، علایق و اطلاعات خود را در اختیار کسب و کارها قرار می دهند. این روزها اکثر مردم وقت زیادی از زندگی خود را در اینترنت صرف می کنند. برای ترغیب مشتری به خرید را از کانال های مختلف بازاریابی به نظر مشتری برسانند. در نتیجه پیش از مراجعه مشتری به فروشگاه اطلاعات وی به متصدی انتقال یافته است و هیچ نیازی به تکرار اطلاعات و درخواست توسط مشتری وجود ندارد. در این تعریف ۴ جز برای بازاریابی ارائه شده است که عبارتند از پیام، رسانه، مخاطب و ارزش. مفهومی که در مقابل بازاریابی سنتی قرار گرفت و توانایی شرکت ها و به ویژه خرده فروشی ها را در استفاده از رسانه ها و کانال های ارتباطی همچون وب سایت و ایمیل نشان می داد.

در این بازاریابی همه کاناله ، تمامی کانال های بازاریابی یک پیام یکپارچه و یک صدا را به مشتریان انتقال می دهند. نمونه های فراوان این موضوع را می توانید در وبسایت های فروشگاهی ایرانی نیز مشاهده کنید. کسب و کارها نیز می توانند بر این مبنا پیشنهادها بهتری به مشتریان ارائه دهند و یا حتی بازارهای آینده را پیش بینی کنند. رسانه ها ابزارهایی هستند که از طریق آنها پیام بازاریابی به گوش مجله خبری marketing-schools مخاطبان می رسد. بازاریابی همه کاناله یک مدل کسب و کار (بازاریابی) بر اساس رسانه های تعاملی است که شرکت ها برای افزایش و بهبود ارتباط با مشتری استفاده می کنند. از این نظرات استفاده زیادی می برند. در این سایت ها نظرات مشتریان راضی به اندازه و یا بیش از محتوای نوشته شده و تصاویر محصول در تصمیم گیری خریداران جدید اثرگذار است. به تدریج گرافیک و در پی آن تبلیغات تصویری به سایت های مختلف افزوده شد. بازاریابی اینترنتی نیز یکی از روش های بقا در اینترنت است. بنابراین توازن و تعامل بین این دو مورد با انبار فروشگاه نیز برقرار است. لجستیک هنر و علم به دست آوردن تولید، توزیع مواد و محصول در مکان مناسب و در مقدار مناسب است. البته علاوه بر کانال های سنتی گذشته (وب سایت و ایمیل)، رسانه های اجتماعی و موبایل نیز به آن اضافه شده اند.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت مجله خبری marketing-schools.