نتفلیکس با استفاده از شانسها به بیش از ۲۲۱ میلیون مشترک در سراسر جهان دست یافت: انتشار محتوای جاهطلبانه، پرداخت هزینه برای نمایشهایی که معتقد بود نامهای بزرگی دارند یا نه، و به کارگردانهای مشهوری مانند اسپایک لی و مارتین اسکورسیزی فرصت بزرگی میدهد. مواضع اخیر این شرکت نگرانی هایی را ایجاد کرده است که شرکتی که به خاطر تفکر کارآفرینی خود شناخته می شود، در حال دور شدن از این استراتژی است، در صورتی که به این استراتژی کمک کند.
نتفلیکس میگوید این کار مثل همیشه است. آیا این به اندازه کافی خوب است؟
آقای مورگان گفت: «شما شرکتهای رسانهای زیادی دارید که آن را منتشر میکنند، و رقابت با آن شرکتها زمان زیادی طول میکشد». من میتوانم تصور کنم که سه یا چهار سال طول میکشد تا حتی یکی از 10 شرکت برتر تبلیغات ویدیویی باشیم.»
آقای بلک که آخرین بار در زمان تولید «پایین سیاه ما رینی» در سال 2020 با نتفلیکس کار کرد، گفت: «آنها به همه چیز نگاه می کنند، چیزی که من متوجه می شوم. ما باید صبور باشیم و اجازه دهیم این کار را بکنند. اما آنها برای تجارت باز هستند. آنها در حال خریدن چیزهایی هستند.»
این را می توان به عنوان مثال در بودجه بازاریابی شرکت مشاهده کرد. در سال 2019 – زمانی که دیزنی پلاس و اپل تی وی پلاس تازه شروع به کار کرده بودند و HBO Max وجود نداشت – نتفلیکس 2.6 میلیارد دلار برای بازاریابی هزینه کرد. در سال 2021، زمانی که رقابت به شدت افزایش یافت، 2.5 میلیارد دلار هزینه کرد.
روز سهشنبه، شرکت تحقیقاتی Whip Media، گفت: نتفلیکس از رتبه دوم به چهارم در نظرسنجی سالانه رضایت مشتری استریم این شرکت، پس از HBO Max، Disney+ و Hulu سقوط کرده است.
بانک آمریکا هفته گذشته جلوتر رفت. در نامه ای از تحلیلگران آمده است: «سطح تبلیغات می تواند به عنوان راهی برای مصرف کنندگان در تمام گروه های درآمدی باشد تا بودجه پخش خود را با معامله کردن برای اشتراک در یک سرویس اضافی افزایش دهند، که به نفع رقبای نتفلیکس بسیار بیشتر از خود نتفلیکس است».
با این حال، در دو ماه پس از اعلام تبلیغات، نتفلیکس نشان داد که هیچ تغییر بزرگ دیگری در راه نخواهد بود. نمایشها هنوز هم به یکباره منتشر میشوند، به استثنای برخی استثناها – قسمتهای آخرین فصلهای «Ozark» و «Stranger Things» امسال در دو دسته در دسترس قرار گرفتند که بیش از یک ماه از هم فاصله داشتند.
که برخی در صنعت سرگرمی به آن پاسخ دادند: آیا همین است؟
اکثر نمایشها در نتفلیکس همچنان در این سرویس با تبلیغات نسبتاً کمی در خارج ظاهر میشوند. و فیلمهای پخشکننده همچنان فقط اکرانهای اسمی در سینما دریافت میکنند. به عنوان مثال، «مرد خاکستری»، فیلمی پرخرج و تابستانی به سبک پرفروش با بازی رایان گاسلینگ و کریس ایوانز، در تاریخ 15 جولای در سینماهای منتخب اکران خواهد شد و یک هفته بعد در نتفلیکس در دسترس قرار خواهد گرفت.
فکر میکنم هم تبلیغات و هم اشتراک گذرواژه فرصتهای درآمدی افزایشی خوبی هستند که میتوانند باعث اشتراک بیشتر یا درآمد بیشتر شوند. در این مورد شکی نیست. با این حال هیچ یک از این دو چیز ناجی نتفلیکس نیست. نجات دهنده نتفلیکس این است که 17 میلیارد دلار برای محتوا خرج می کنند و به «چیزهای عجیب تر» بیشتر و «نیروی فضایی» کمتری نیاز دارند.
در واقع، این شرکت همچنان قصد دارد در سال جاری حدود 17 میلیارد دلار برای محتوا هزینه کند. ماه گذشته 50 میلیون دلار برای فیلم «هیجانانگیزان درد» با بازی امیلی بلانت و کارگردانی دیوید یتس (هری پاتر و یادگاران مرگ) پرداخت کرد. و پس از اینکه یونیورسال پیکچرز قیمت آن را رد کرد، قصد دارد «دولت الکتریکی» را بسازد، فیلمی 200 میلیون دلاری به کارگردانی جو و آنتونی روسو («انتقامجویان: پایان بازی» و «مرد خاکستری») و با بازی میلی بابی براون و کریس پرت. برچسب زدن این شرکت همچنین به تازگی یک قرارداد توسعه برای یک اقتباس تلویزیونی از “East of Eden” با بازی فلورانس پیو اعلام کرد.
نتفلیکس در ماه آوریل زمانی که اعلام کرد شروع به نمایش تبلیغات در پلتفرم خود خواهد کرد، صنعت سرگرمی را متحیر کرد. اگر این اصل مقدس در حال شکسته شدن بود – آقای هستینگز مدتها متعهد شده بود که نتفلیکس هرگز از نمایش آگهی های بازرگانی لذت نخواهد برد – چه اتفاقی می افتد؟ آیا فشار جدی برای ورود به سینماها وجود خواهد داشت؟ شاید تغییری در آهنگ نحوه نمایش اولین نمایش ها، از مدلی که نتفلیکس یکباره اختراع کرد تا برنامه هفتگی پخش برای افزایش سر و صدا و انتظارات دهان به دهان؟ آیا نتفلیکس رویکرد بسیار متفاوتی برای برنامه نویسی دارد؟
این نشان دهنده رویکردی است که نتفلیکس با استودیوها هنگام معرفی ویژگی «دانلود برای شما» خود در پیش گرفت، که به کاربران اجازه می داد فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را برای تماشای آفلاین در دستگاه های خود ذخیره کنند. زمانی که نتفلیکس این ویژگی را اضافه کرد، مدیران این سرویس استریم موافقت کردند که علاوه بر قرارداد مجوز، هزینه ای را به استودیوها بپردازند.
آقای گرینفیلد با اشاره به مدیر اجرایی شرکت گفت: «نتفلیکس، دلار به دلار، باید بهتر عمل کند، و این بر دوش تد سارانوس و کل تیمش است. آنها به اندازه کافی خوب کار نکرده اند. با این حال، آنها هنوز هم، تا حد زیادی، رهبر هستند.»
نتفلیکس همچنین در هفتههای اخیر با استودیوهایی تماس گرفته است که از آنها برنامههای تلویزیونی و فیلمها را خریداری میکند و به دنبال مجوز برای نمایش تبلیغات در محتوای دارای مجوز است. یکی از آشنایان به این موضوع که به شرط ناشناس ماندن برای بحث در مورد گفتگوهای فعال صحبت کرد، گفت: در مذاکرات با پارامونت گلوبال، نتفلیکس به جای کاهش درآمد شرکت از فروش تبلیغات آتی، به پرداخت پول اضافه بر هزینه مجوز فعلی خود اشاره کرده است.
امیلی فینگولد، سخنگوی نتفلیکس، با اشاره به محتوای متفاوتی مانند «بازی ماهی مرکب»، نمایش تلویزیونی واقعیت «خیلی داغ برای کنترل کردن» و فیلمهایی مانند «قرمز»، این ایده که تمرکز بر کیفیت برنامه به نوعی تغییر در استراتژی است، مخالفت کرد. اطلاعیه» و «پروژه آدام».
بنجامین مولین گزارش کمک کرد
خانم باجاریا به نمایندگان استعدادها نشان داده است که شرکت، کم و بیش، به استراتژی برنامهنویسی که در زمان تصدی سمت خود در سال 2020 راهاندازی کرد، پایبند است. این به معنای یک فرآیند توسعه سنتی تر است، به طوری که مدیران نتفلیکس اغلب قبل از سفارش سریال جدید، اسکریپت هایی را می خواهند. و اگرچه نتفلیکس در طی شش هفته گذشته تقریباً 450 کارمند تمام وقت را اخراج کرده است، هیچ یک از مدیران برنامه نویسی بلندپایه نبودند، شواهد دیگری مبنی بر اینکه این شرکت به تصمیم گیرندگان اصلی خود متعهد است.